Interview i "Turist" om udviklingen af husbådsturisme i Danmark

I det førende danske fagblad “Turist” offentliggjorde chefredaktøren et interview med Stern Hausboots administrerende direktør og marketingchef Bernd Muckenschnabel. Især blev fremtidsudsigterne og de kommende ændringer i turismen i Danmark fremhævet. Læs nogle uddrag af artiklen:

 

”Turismen står foran kolossale forandringer”

14. oktober 2022

 

“Coronapandemi efterfulgt af krigen i Ukraine, energikrise og inflation. Og læg dertil dybere tendenser som flyskam, global opvarmning og øget fokus på bæredygtige rejser. Hele dette sammensurium af kriser og tendenser vil i de kommende år udløse ’kolossale’ forandringer i turismen.

Det mener Bernd Muckenschnabel, direktør og medindehaver af tyske Stern Hausboot.

Turisme.nu mødte den tyske direktør, da virksomheden præsenterede sin første danskproducerede husbåd på havnen i Orehoved i Guldborgsund Kommune.

Det blev naturligvis en samtale om perspektiverne for husbåde i Danmark – men vi bad også Bernd Muckenschnabel om at tage en tur op i en imaginær helikopter og give sit perspektiv på turismens udvikling.

Muckenschnabel har nemlig et indgående kendskab til turismens vilkår – både i dansk, tysk og europæisk kontekst, bl.a. var han 2005-2017 europæisk direktør for Novasol.

Det vigtige tyske marked

Netop når vi taler om fremtiden for dansk turisme, kommer vi ikke uden om Tyskland. For vores naboer mod syd er i dag – uden sammenligning – det vigtigste udenlandske marked.

Hvor der i 2019 var i alt 28,8 mio. udenlandske overnatninger i Danmark, stod tyskerne for de 16,8 mio. overnatninger, det svarer til 58%.

Ser man alene på overnatninger i feriehuse, bliver tyskernes betydning endnu mere tydelig:

Hvor der i 2019 var 15,3 mio. udenlandske overnatninger i danske feriehuse, stod tyskerne for de 13,4 mio. – det svarer til 88%.

Bernd Muckenschnabel mener, at Danmark kan øge sin markedsandel i Tyskland.

”Hvis du ser på det tyske feriemarked, så har Danmark i dag en markedsandel i Tyskland på 2,5%. Og efterspørgslen efter danske feriehuse er i voldsom vækst. Der er rift om feriehusene, men I kan ikke bygge flere pga. regler, miljøhensyn m.v,” siger han.

”Men i min optik har Danmark mulighed for at øge sin markedsandel til 3,5% – og selv om det lyder som Mickey Mouse-penge, så er det gigantiske summer, der er på spil.”

”I min optik har Danmark mulighed for at øge sin markedsandel til 3,5% – og selv om det lyder som Mickey Mouse-penge, så er det gigantiske summer, der er på spil.”

Nærturisme

Bernd Muckenschnabel mener, at det netop er de førnævnte kriser og tendenser, der taler til dansk turismes fordel.

”Chancen opstår på grund af alle kriserne,” siger han.

”Vi har energikrise, inflation, krigen i Ukraine og coronapandemien. Det betyder, at vi vil se en klar vækst i dét, jeg kalder nærturisme.”

”I en radius på 6-800 km fra Danmark vil efterspørgslen stige enormt. Flyrejsende bliver nærmest diskrimineret i Tyskland, og samtidig gør de stigende priser det også sværere at rejse langt som tidligere,” forklarer han.

”Samtidig vil vi se nye gæster i Danmark, nemlig dem, der efterspørger ro og sikkerhed på ferien. Det finder de på vores husbåde, og i Danmark.”

Endelig vil åbningen af Femernforbindelsen gøre det endnu mere attraktivt for feriehungrende tyskere at sætte kursen mod Danmark, forklarer direktøren.

Behov for nytænkning

Men den potentielle vækst på det tyske marked kræver nytænkning i dansk turisme.

”Sommerhuse på Vestkysten er ikke nok, for alle produkter har en levetid, og så er man nødt til at udvikle sig.”

”De danske feriehuse har en meget høj standard, og Danmark har en stærk markedsposition … men altså undskyld mig; har du set, hvor mange feriehuse, der bliver bygget i Tyskland?”

Samtidig peger Bernd Muckenschnabel på, at der rundt om i Tyskland etableres nye ferieområder i tidligere mineområder.

Et eksempel er ved den østtyske by Cottbus, hvor man etablerer Tysklands største kunstige sø på 19 km2 og 26 kilometer kystlinje. Ambitionen er at skabe et nyt ferieparadis for windsurfere, vandskiløbere, cykelturister o.m.a.

Set i det lys må den danske kystturisme også tænke nyt, ellers kan vi tabe tyskernes interesse, mener Bernd Muckenschnabel.

”Jeg vil sige det sådan, at der allerede er efterspørgsel efter husbåde.”

”Mange af gæsterne har allerede prøvet at holde ferie i et traditionelt feriehus, der ligger langt inde i landet. Men de vil ud på vandet, så derfor søger de efter produktet. Og det kan de ikke finde i Danmark i dag …”

Ny livsstil

I dag er Danmark en ’letvægter’, når man taler om husbåde.

Men potentialet er altså betragteligt, mener Stern Hausboots direktør, der forestiller sig mindst 1.500 husbåde på plads ved de danske havne, marinaer, campingpladser, feriecentre og hoteller. Måske endda helt op til 3.000 husbåde.

”Der er et stort potentiale ved fx campingpladser. De skal finde på nye trækplastre, se bare på de mange hytter, de investerer i. Her passer husbåde også perfekt ind, og desuden kan du koble det med den service, du i forvejen tilbyder på din campingplads,” siger Muckenschnabel.

”Dét, som er interessant, er, at både danskere og tyskere vil ud på vandet. Det er en ny livsstil,” siger han.

”Normalt er en husbåd et gammelt skib, der er ombygget, så du må klemme dig sammen i en lille kahyt. Men her – med vores husbåd fx – lever du rigtigt på vandet. Det er en ny livsstil, der er efterspurgt overalt.”

Adgang for tyskere

En anden faktor, der er af afgørende betydning for direktørens optimisme, er, at husbåde i Danmark kan købes af tyske kunder.

”Danmark er det eneste land i verden – ud over Nordkorea – hvor udlændinge i dag ikke kan købe fast ejendom som fx et sommerhus.”

”Men en husbåd er netop ikke fast ejendom, og det betyder, at tyskere, der gerne vil nyde de danske kyster, kan købe en husbåd her,” forklarer han.

Men Bernd Muckenschnabel erkender også, at processen med at etablere husbåde rundt om i Vandkantsdanmark indtil videre har været brolagt med frustrerende forhindringer.”